mandag 21. september 2009

Casual skillsmisse og mulighetsfisk

Ti, ni, åtte, syv, hva skal jeg velge å skrive om?! seks, fem, fire, tiden går ut snart, tre, to, en..ÆÆ! Særemnet, alles norskmareritt. Det er som en stoppeklokke som tikker på maks volum i hodet ditt. Et hav av muligheter, men ingen mulighetsfisk biter på. Jeg klarer ikke å bestemme meg. "Les tre bøker og sammenlign", det høres så flott ut, men hvordan i all verden skal jeg klare å lese tre bøker på noen få uker når jeg har brukt 6 uker på å lese 60 sider i Harry Potter 7? Lettere sagt, den oppgaven kan jeg eliminere bort med en gang. Jeg tenker: skal jeg velge en oppgave om å lese kjedelig, tykk literatur eller skal jeg skrive om noe som jeg faktisk kan skrive 3 sider om uten å stoppe hvert 5.minutt for å oppdatere facebook eller VGnett. Det høres lett ut, men der tar du feil. Det er to uker til særemnet skal leveres og stoppeklokken tikker på et volum som konsertannlegget til Madonna kan konkurrere med. MEN, jeg har endelig bestemt meg. Ja, du hørte riktig, jeg har funnet en mulighetsfisk.

Ideen kom jeg faktisk på da jeg satt i religionstimen sent en fredag og så på statistikk over hvor mange som gifter seg her i landet. 50 % stod det, altså halvparten av Norges befolkning og tallene var dalende. Samtidig øker tallene på folk som skiller seg hvert år. Hvorfor skiller folk seg oftere nå enn før? Har folk mistet troen på ekteskapet? For hvis du hører at noen skal skille seg i nabolaget så tenker du antageligvis noe i denne duren: "Åja, det var tragisk...Jaja, sånt skjer." Du tenker ikke noe spesielt mye på det egentlig. Det er casual, normalt. Hvordan ville man reagert for 50 år siden? Det skal jeg finne mer ut av.

1 kommentar:

  1. Så fin bloggen din er nå! Bra du er i gang - jeg håper du ikke får problemer med å avgrense oppgaven.

    SvarSlett